2012. szeptember 30., vasárnap

Zakuszka

Na, ez az az étel, ami boltban is kapható, de SOHA nem lesz olyan, mint a házi készítésű. És miért?
Mert a háziban benne van az anyag, a sok munka és a szeretet az étel iránt.
Kezembe vettem a sorsom szombat délelőtt és megfőztem életem első zakuszkáját.
Isteni lett és ezt nem csak én mondom:)



Hozzávalók:


  •  4 kg padlizsán 
  •  3 kg kápia paprika 
  •  fél kg lilahagyma
  •  1 liter 100%-os paradicsomlé
  •  fél liter napraforgó olaj
  •  só, bors, 3-4 babérlevél

A padlizsán és a paprika lesütését tervezzük meg egy másik, előző alkalomra. Mivel nagyon macerás mindkettő sütése, pucolása, legyen egy alkalom csak a padlizsánnak, majd egy másik alkalom csak a paprikának.

Szóval lesütjük a padlizsánt és a paprikákat, megpucoljuk és mehetnek zacskóban a fagyasztóba.
A Nagy Napot megelőző este vegyük ki a fagyasztóból, hagyjuk felengedni a konyhában.

Csepegtessük le a padlizsánt többször, hogy a leve ne keserítse meg az ételt.

Miután felengedtek, vagdossuk apróra a padlizsánt és a paprikát is. Én kerámia késsel végeztem a műveletet, lehet hagyományossal is, sőt le is darálhatjuk, de elvesztik a szép színűket.
Pucoljuk meg a hagymát és azt is apró kockákra vágjuk fel.





Készítsünk elő egy nagy fazekat, tegyük bele az olajat és a hagymát, majd dinszteljük meg.
Keverjük néha meg, mert könnyen odakap. Tegyük bele a padlizsánt, paprikát, sót, borsot, babérlevelet és a paradicsomlével engedjük fel.

Most jön a neheze:)

A masszát, hogy ne süljön le és kapjon az étel kesernyés ízt, lassú tűzön  folyamatosan keverjük 2 órán keresztül. (nagy gázrózsa minimuma)
Tehát a két óra a forrástól számolódik, nem leányálom, de nem is lehetetlen.



 Trükkök

Tegyünk az edény alá egy vastag platnit, ami a hő erősségét visszafogja és válasszunk olyan edényt, aminek dupla alja van vagy legalább is jó vastag. Ezek megkönnyítik a munkát, én 2-3 percenként kavartam rajta és pihentem ugyanannyit, szóval érdemes megszívlelni.

Ne tegyünk fedőt az edényre, mert a képződő gőz nem fog tudni kijönni és más állagú lesz a zakuszkánk.
Tökéletesen megfelel erre a célra egy kettéhajtott újságpapír. 
Csak fedjük le a masszát, a fakanalat én benne szoktam hagyni, mellette kijön a fölös gőz.

Miután lejárt a 2 óra, tegyük steril üvegekbe, a csavaros tetejüket kenjük be tartósítószerrel - nátrium-benzoáttal vagy szalícillel  - szorítsuk az üvegre és tegyük száraz dunsztba.

Erre a célra tökéletesen megfelel néhány szőnyegdarab vagy régi kabátok, esetleg plédek.
A lényeg, hogy jól legyenek bebugyolálva az üvegek.

Másnap tegyük őket hűvös helyre és fogyasszuk egészséggel:)

Jó étvágyat:)



2 megjegyzés:

  1. óóó, lekéstem ezt a bejegyzést,
    én is, három nappal ezelőtt főztem meg éltem első zakuszkáját!
    nem semmi élmény , mondhatom!

    VálaszTörlés
  2. Akkor sorstársak vagyunk:) És külön gratuláció, hogy neki fogtál kisgyerek mellett!

    VálaszTörlés