2012. május 31., csütörtök

Trükkök, fortélyok 3.

Imádom a sütiket, legyen az édes vagy sós. Legelső süteményem habcsók volt - erre utaltam már egy előző bejegyzésben is - amit előszeretettel kavartam fél órán keresztül, majd leszakadt a karom, aztán kissé folyósan betettem a sütőbe, onnan csokibarnán húztam elő, mert majdnem szénné égett.

Kezdő háziasszonyok nem igazán tudják, mikor jó a sütő hőfoka, egy dolog, hogy be van programálva a hőfok, de akinek nincs elektromos ketyeréje, nem igazán tud kiigazodni.

Egyszerű a képlet: vegyünk egy A4-es fehér lapot és tegyük be a sütőbe. Ha fehér marad egy kis idő elteltével, azt jelenti, hogy a sütő gyengén melegedett be, ha sárga, akkor közepes a hőfoka, ha megbarnul a papírlap, akkor forró nagyon a sütő.

Szeretem a gyors sütiket, mert hipp-hopp, hamar készen vagyok az elkészítésükkel és marad idő másra is. A gyúrt tészta nem igazán könnyű fajsúly, ezt mindenki megerősítheti, aki készített már ilyet, mert először össze kell gyúrni a hozzávalókat, majd deszkára kell tenni, belisztezni a deszkát is meg a nyújtófát is, különben odaragad és addig nyújtani a tésztát, amíg szép vékony nem lesz.

De a macerának nincs vége, ki kell vágni a formákat belőle, és akkor szembesülünk a ténnyel, hogy nem akar az istennek sem feljönni, pedig elég (?) lisztet szórtunk alá.
Mindezt megkönnyítettem két laza mozdulattal:

1. felszámoltam a régi deszkámat
2. helyette sütőpapírt használok, így nem is ragad le a tészta és nem is kell mosogatni, csak fogom és kidobom a kukába.

Legelső piskótámat gyerekként sütöttem, arra emlékszem, hogy 8 tojásos recept volt. Minden rendben zajlott addig, amíg nem került ki a sütőből: lelohadt az egész és ment a kukába....illetve volt egy magyar kuvaszunk, ő ette meg. Gondoltam, nem fog ki rajtam a recept, megsütöttem még egyszer és ugyanaz történt a másodikkal is mint az elsővel: lufi, ami leengedett.

Utólag kiderült, a szakácskönyv receptjéből kimaradt a liszt, ergo nem készíthettem igazi piskótát csak szuflét:).

A jó piskóta titka a friss alapanyagok és a szobahőmérséklet. Minden hozzávaló legyen kint, mert ha a tojások hidegek, nem lesz sikerünk az elkészítésében.
Kiváló minőségű piskótát kapunk, ha a tojást a cukorral gőz fölött habosítjuk. A tésztát mérsékelt tűznél süssük, különben a végére megrepedezik és visszaesik.

De ne bánkódjunk, ha nem nő fel a piskótatésztánk: kiváló somlói készíthető belőle, megöntözhetjük egy kis rummal vagy gyümölcslikőrrel, tehetünk bele mazsolát vagy kandírozott gyümölcsöt szórhatunk rá és telenyomhatjuk tejszínhabbal.

A hatás nem marad el:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése