2012. június 5., kedd

Csiperkés-vargányás gombaleves




Nem tudom, ki hogy van a gombákkal, én nagyon szeretem, attól függetlenül, hogy nem sok tápértékük van, de nagyon ízletesek.

A tegnap csiperkés-vargányás gombalevest kreáltam, ami nagyon ízlett a családnak.
Az adag hatalmas, vagy sok személyre főzzük, vagy 2 személyre, de több napra.

14 közepes méretű csiperkét gyorsan lemosunk hideg vízben - ne áztassuk, mert megszívja magát nedvességgel - a szárukat levágjuk, kettészeljük majd a felezett gombákat újból felezzük és nem túl vékony szeletekre vágjuk. Ha nagyon vékony a szeletke, eltűnik mire a leves végéhez érünk.
Egy fél marék szárított vargányát egy tálba teszünk és felöntjük annyi forró vízzel, hogy lepje el.
Fél fej lilahagymát apró kockára vágunk és kb. 7-8 evőkanál olajban megdinszteljük.

Ezután a gombát beleborítjuk a fazékba és pirítjuk 5 percig. Közben néha keverjük meg, különben leéghet.
Pici sót szórunk rá, ettől a gomba kiengedi a nedvességét és már csak néhány percig kell rotyogtatni.
Mikor ezzel megvagyunk, rászórunk 2-3 evőkanál pirospaprikát, 2 púpozott evőkanál lisztet, összekeverjük és felengedjük annyi forró vízzel, hogy ellepje a gombákat. Addig kavarjuk, amíg csomómentessé nem válik a levesalapunk.

Ekkor adjuk hozzá a vargányákat áztatólevestől együtt, hiszen abban is benne van már a finom zamata a gombának.
További forró vizet adunk hozzá, annyit amennyi az edény háromnegyedéig elég, lefedjük és közepes lángon forraljuk. Figyeljünk arra, hogy ha fedő van a fazékon, könnyen kifuthat a leves és pont a lényeg megy le a tetejéről, sajnos a tegnap én is így jártam, de a meleg frontnak tudtam be:)))

Nagymamám mindig grízgaluskával készítette, sajnos nekem nem igazán megy a jó grízgaluska elkészítése, hol keményre sikeredett, hol szétfolyt, így jobbnak láttam nokedlit szaggatni bele, az mindig sikerül:)

A nokedlihez 2 tojást egy kevés hideg vízzel felverünk, csipet sót szórunk bele és kb. 11 evőkanál liszttel fokozatosan csomómentesre keverjük. Jó ha állni hagyjuk egy fél órát, de akinek nincs erre különösebben ideje, az zúdíthatja is a szaggatón keresztül bele a forró levesbe.
Fontos, hogy a leves forrjon, amikor beleszaggatjuk a nokedliket, néha kavarjunk egyet-kettőt rajta, majd hagyjuk 3-4 percig, hogy kifőhessen a tészta.

Mikor letelt a 3-4 perc, ízesíthetjük sóval, vegetával vagy ételízesítő kockával, én a piros szíves kockát használtam, nagyon szeretem.
Tegyünk bele 3 vagy 4 evőkanál tejfölt, amit előzőleg egy kevés forró levessel és egy kézi habverővel csomómentesre kevertünk, maj egy fél csokor friss petrezselyemzöldet vágjunk apróra és szórjuk meg vele a levest.

Jó étvágyat:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése